FANDOM

השתלה דו-צדדית סימולטנית (simultaneous) היא השתלה בניתוח אחד של שני שתלים אחד לכל אוזן. האלטרנטיבה היא השתלה בשני ניתוחים עוקבים (sequential). ההשתלה מיועדת למי שזקוק לשני שתלים, בדרך כלל מי שאין לו שרידי שמיעה (ירידה עמוקה) בשתי האוזניים. תנאי מקדים להשתלה סימולטנית הוא החלטה על נחיצות שתל דו-צדדי.

מחקר אוסטראלי מ-2011 מצא כי 22% מהניתוחים הסימולטניים שתוכננו הסתיימו עם השתלת שתל אחד בלבד בעיקר בגלל דלקת אוזניים ביום הניתוח.[1]

בעד השתלה דו-צדדית סימולטנית עריכה

  • הקטנת משך האישפוז הכולל, ההחלמה וכמות ההרדמה.[2] לא דווח על סיבוכים להרדמה ארוכה יותר.
  • נמצא שיפור בשמיעה עם השתלת השתל השני יחסית לשימוש במכשירי שמיעה. השיפור הוא ביכולת לוקליזציה והבנה ברעש, ואלו יכולות שימושיות ביום-יום בעיקר מגיל בית-ספר.[3] ( Ching TYC, van Wanrooy E, Dillon H (2007) Binaural-bimodal fitting or bilateral implantation for managing severe or profound hearing loss: a review. Trends in Amplification 11(3), 161-192.) מכשיר שמיעה באוזן הנגדית לא עוזר ללוקליזציה.[4]
  • אם לא משתילים באחת האוזניים יתכן שהשמיעה בה עם שתל עתידי תהיה פחות טובה מהשמיעה באוזן שהושתלה קודם.[5]
  • Boons et al. (2012) [6] מצאו שהשתלה סימולטנית מביאה לשיפור בהפקת מילים יחסית להשתלה עוקבת. לא ידוע אם הפער הזה נמשך יותר משנים ספורות לאחר ההשתלה השניה.
  • נמצא שיפור במדדים של גלי מוח עם השתלה סימולטנית.[7](Gordon et al. 2011)
  • השתלה סימולטנית חוסכת את הצורך במציאת האוזן הגרועה ומבטיחה שהאוזן הטובה תושתל (זה עוזר במקרה של פגיעה עצבית).
  • השתלה סימולטנית חוסכת את הצורך בשיקום מיוחד לאוזן השניה, הכולל למשל כיבוי השתל הראשון.
  • אם יש סבל בניתוח הראשון או שהוא מסתבך אז עלולים להימנע מניתוח שני מתוך פחד ולא מתוך החלטה הגיונית.

נגד השתלה דו-צדדית סימולטנית עריכה

  • כל הטיעונים נגד השתלת שני שתלים תקפים גם לגבי השתלה סימולטנית.
  • אצל ילדים קטנים יש חשש לאיבוד דם רב מדי בזמן ניתוח.
  • אחד הסיכונים הנדירים של הניתוח הוא פגיעה במערכת שיווי המשקל באופן קבוע. זהו סיכון גם של ניתוח חד-צדדי, אולם בניתוח דו-צדדי סימולטני אין אפשרות שיש בניתוח עוקב לראות אם הפגיעה בצד אחד היא חמורה ולהימנע מניתוח האוזן השניה מתוך העדפת שימור היציבות על פני שיפור השמיעה.
  • בתקופת ההחלמה לא שומעים בשתי האוזניים ואי אפשר לשים מכשירי שמיעה. פעוטות שמפסיקים לשמוע עלולים להגיב בעצבנות.
  • אי-אפשר לישון על הצד בתקופת ההחלמה, כי שני הצדדים מנותחים.
  • קשה יותר לשים משקפיים, כי הם לא עולים על התחבושות. אפשר לשים עדשות.
  • יש חוקרים שטוענים שעיכוב בהשתלת הצד השני תוך שימוש במכשיר שמיעה לפני גיל 3 דווקא עוזר ברכישת שפה, מפני שמכשירי שמיעה מספקים לילד מידע על פרוזודיה ופורמנטים. Nittrauer and Chapman (2009). אולם יתכן שלילדים שהשתמשו במכשירי שמיעה ממילא היו יותר שרידי שמיעה מהמושתלים סימולטנית, ויש לזכור שמדובר היה בילדים לפני גיל בית-ספר, שזקוקים פחות ללוקליזציה והבנה ברעש (p.295 ,Advances in Auditory Prostheses, Zeng, 2012). י[8], י[9]
  • אצל מבוגרים יש שבודקים לאחר ההשתלה הראשונה האם האוזן הלא מושתלת נותנת שיפור של 10%/20% בהבנת מילים/משפטים. היעדר שיפור יכול לתמוך בצורך בהשתלה שניה. [10]
  • שיפור טכנולוגי מסוים יכול להתרחש בחודשים שאחרי הניתוח, כך שדחיית ניתוח האוזן השניה תאפשר קבלת הטכנולוגיה החדשה.

הקריטריונים בארץעריכה

למרכזי שתל שונים בארץ יש קריטריונים שונים לשתל השני אצל פעוטות עם חרשות דו-צדדית עמוקה. ברוב המרכזים נערכו השתלות סימולטניות. מועמדים מובהקים הם חולי דלקת קרום המוח, שלהם יש לעשות את הניתוח כמה שיותר מהר. בבית-חולים שבו יש שני מנתחים המומחים בניתוח ניתן לחלק את העבודה בזמן הניתוח הארוך ולהקל על המנתח. ב"שניידר" עושים ניתוח דו-צדדי סימולטני כשיש חרשות עמוקה. עד 2012 נעשו ב"שניידר" כ-30 ניתוחים סימולטנים. פרופ' קרוננברג מ"אסף הרופא" אף הוא בעד ניתוח סימולטני.[11] [12] ב"תל-השומר" וב"אסף הרופא" יש שיטת ניתוח SMA שמקצרת את הניתוח. ב"תל-השומר" עד 2009 עשו 9 ניתוחים סימולטנים ("חד-מהלכיים").[13] הגישה של ד"ר פרץ מ"שערי-צדק", בדומה לגישה של ד"ר רולנד, היא לעשות שני ניתוחים עוקבים (כמה שיותר מהר) אם אין מקרה דחוף כמו דלקת קרום המוח. ב"הדסה עין-כרם" מעדיפים להשתיל שתל אחד ולעקוב אחר ההתפתחות במשך שנה, כאשר השתלה סימולטנית נעשתה פעמיים בעבר (עד 2012).

הקריטריונים בעולםעריכה

ההנחיה של משרד הבריאות באנגליה לגבי ילדים עם חרשות דו-צדדית עמוקה היא לעשות ניתוח סימולטני ולא עוקב, כי חברות השתל נותנות הנחה גדולה יותר על השתל בניתוח סימולטני. בארה"ב אין הנחיה לאומית, אולם מנתחים רבים תומכים בניתוח עוקב.

קישורים חיצוניים עריכה

  • מועמדות להשתלה דו-צדדית, "שבלולים".[14]
  • תמליל הרצאה של פרופ' קרוננברג על שתל דו צדדי וניתוח סימולטני.[15]
  • מאמר באנגלית בעד שתל דו"צ סימולטני: [16]
  • Rationale for Bilateral Cochlear Implantation in Children and Adults,B. Robert Peters, M.D., Cochlear [17]
  • ההנחיות של משרד הבריאות האנגלי בעד השתלה סימולטנית ונגד השתלה עוקבת. [18]
  • תשובות לשאלות על ההנחיות הבריטיות.[19]
  • המלצה של ועדה אירופאית של מנתחים לניתוח סימולטני, יוני 2012.[20]

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית