FANDOM

בדיקת שמיעהעריכה

בדיקת שמיעה במכון אודיולוגי. טיפים:

  • לפני בדיקת שמיעה יש להיבדק אצל רופא א.א.ג. כדי לוודא שהאוזן בריאה.
  • כדי להשיג התחייבות מקופת החולים לבדיקה שנעשית במכון שבהסדר עם הקופה, יש לבקש מהמכון את קוד משרד-הבריאות של הבדיקה. אם לא תעשו זאת, יתכן שתקבלו התחייבות שאינה מתאימה.

בחירת מרכז השתלהעריכה

MRIעריכה

טיפים:

  • מומלץ להתיעץ עם המנתח על אילו מכונים הוא ממליץ שנותנים תמונה טובה של השבלול.
  • קיימת בעיה של תורים ארוכים לבדיקה. כדי להקדים את התור אפשר: לברר זמינות בכמה שיותר מכונים, לבוא פיזית למכון ולבקש להקדים, להפעיל קשרים, לבקש להיכנס לרשימת המתנה ולהתקשר כל יום לבדוק אם התפנה תור.
  • קופות החולים מערימות קשיים מיוחדים בקבלת התחייבות ל-MRI בגלל העלות. יש קופות חולים שדורשות שרופא מטפל "יקים דרישה" ל-MRI במחשב. כיום לאחר מכן מאושרת הבדיקה על ידי רדיולוג של הקופה. המשך הטיפול יכול להיות דרך הסניף או הודעה באתר האינטרנט.
  • פעוטות זקוקים להרדמה (סדציה, לא הרדמה מלאה). בדרך כלל מדובר בצום של 6 שעות אוכל ושעתיים שתיה (תלוי בגיל).

CTעריכה

  • כדי להשיג התחייבות מקופת החולים לבדיקה שנעשית במכון שבהסדר עם הקופה, יש לבקש מהמכון את קוד משרד-הבריאות של הבדיקה. אם לא תעשו זאת, יתכן שתקבלו התחייבות שאינה מתאימה. לבדיקת CT עם הרדמה יש קוד שונה מבדיקת CT רגילה.
  • קרינת ה-CT מסוכנת במידת מה, והיא מצטברת בגוף לאורך החיים. יש בארץ מכשירי CT חדשים יותר שפולטים פחות קרינה. ניתן להשוות את כמות ה"סלייסים" (slices). יותר סלייסים שווה פחות קרינה. ב"שערי-צדק" יש מכשיר עם 256 סלייסים ובהדסה עין-כרם מכשיר עם 64 סלייסים. בהדסה הר-הצופים יש מכשיר חדש.
  • בחלק מבתי החולים נדרש לעשות לילדים קטנים טשטוש (סדציה) כדי שלא יזוזו. לסדציה יש סיבוכים נדירים. בהדסה עין-כרם נדרשת סדציה, ובשערי-צדק מנסים תחילה ללא סדציה ורק אם יש צורך עושים. בהדסה הר-הצופים לא עושים CT לילדים.
  • יש מרכזי השתלות שמבקשים את ה"פיענוח". לאחר הבדיקה הצילום נבדק על-ידי רדיולוג, שמוסר לנבדק "פיענוח". יש מקומות בהם הפיענוח עלול לקחת 10 ימים בגלל עומס.

בדיקות נוספותעריכה

  • בדיקת ABR לילדים. בדיקה זו מאפשרת למדוד תגובה של גזע המוח לצלילים ללא צורך בשיתוף פעולה של התינוק. מכיוון שתזוזת ראש פוגעת בתוצאות הבדיקה יש צורך בסדציה. בהדסה עין-כרם עושים סדציה עם סירופ (נדרש צום של 6 שעות מוצקים ושעתיים ללא מים).
  • הדים קוכליאריים (otoacoustic emissions, OEA). שמים אוזניות ומקליטים הדים שחוזרים מתאי השערה. אם לא חוזרים הדים, יש בעיה בתאי השערה או בדרך אליהם. מאז 2010 כל הילודים בארץ עוברים את הבדיקה במחלקת יולדות.
  • כמה שבועות לפני הניתוח עושים גם ספירת דם, PT, PTT.
  • ללא קשר לניתוח, וכדי לשלול תסמונות נדירות, עושים לילדים לקויי שמיעה בדיקות: עיניים (תסמונת אשר), שתן, אקג, אולטאסאונד כליות.

טיפים:

  • כדי להשיג התחייבות מקופת החולים לבדיקה שנעשית במכון שבהסדר עם הקופה, יש לבקש ממכון השמיעה את קוד משרד-הבריאות של הבדיקה. אם לא תעשו זאת, יתכן שתקבלו התחייבות שאינה מתאימה.

בחירת שתלעריכה

בישראל מרכזי השתל מבקשים מהמועמד לבחור את יצרנית השתל, ואז הם מזמינים עבורו את המערכת. קלינאיות התקשורת והמנתחים אינם ממליצים על חברה מסויימת, אולם לבקשת המועמד הם יערכו השוואה בין השתלים.

ראו השוואה בין השתלים.

יעוץ שתל שניעריכה

  • פגישת סיכום עם המנתח. הפניה לאישפוז. המנתח מאשר שראה את ה-CT/MRI ומסביר אם נתגלתה בעיה.
  • מודיעים על בחירת דגם השתל והמעבד למרכז השתל.
  • פגישה עם אחות א.א.ג. (לפעמים במסגרת מרפאת טרום-ניתוח). האחות בודקת פנקס חיסונים ומפנה לחיסון אם יש צורך. האחות מסבירה על יום הניתוח: מתי לבוא ולאן, מה להביא לאשפוז, צום.

הזמנת שתלעריכה

  • קבלת מכתב המלצה ממרכז ההשתלה עבור קופת חולים.
  • פניית המועמד לקבלת התחיבות למימון לשתל מסניף קופת חולים. הפניה כוללת בדרך-כלל: מכתב מרופא מנתח, המלצת הצוות האודיולוגי הכוללת את שם הדגם של השתל, מכתב של קלינאית תקשורת של הילד מהמוסד השיקומי (שלא חייב לכלול המלצה מפורשת לשתל).
  • הקופה מודיעה למועמד לאחר שקלינאית התקשורת המחוזית (או ועדה) מאשרת.
  • וידוא מול היבואן שהתקבלה התחיבות מהקופה.

מרפאת טרום-ניתוחעריכה

בבתי חולים רבים קיימת מרפאה מיוחדת המטפלת בחולים לפני הניתוח. במסגרת המרפאה יפגוש המועמד לניתוח במרדים. בדרך כלל זה לא המרדים שיבצע את ההרדמה. המרדים שיבצע את ההרדמה משובץ רק ערב הניתוח. בפגישה עם המרדים:

  • מוסבר למועמד על הסיכונים.
  • מחתימים על טופס הסכמה.
  • מוסבר על הצום לפני הניתוח.
  • מוסבר על שיטת ההרדמה.
  • בדרך כלל לפני הניתוח יכול מלווה אחד ללוות את המועמד עד שהוא מורדם.
  • בדרך כלל המנותח יוצא מחדר הניתוח עם מסיכת חמצן ועירוי להתאוששות שאורכת פרק זמן שלא ניתן לדעת מראש עד להתעוררות.

שבוע לפני הניתוחעריכה

  • קבלת התחייבות לניתוח ואשפוז מקופת חולים. קוד ההתחיבות הוא G0160, והוא כולל גם אשפוז לפי ימים.
  • בימים שלפני הניתוח יש להודיע אם המועמד חלה.
  • יום הכנה - שבוע לפני הניתוח - כולל בדיקת רופא א.א.ג. לשלילת דלקת אוזניים.
  • מומלץ להימנע ממגע עם חולים במחלות מדבקות, ויש הממליצים להמנע מלשלוח ילדים למסגרת.
  • מומלץ להמנע מקבלת חיסונים.
  • יש כאלה שבוחרים להסתפר מטעמים אסתטיים. יש לבדוק מתי מותר להסתפר אחרי הניתוח.

הניתוחעריכה

ראו הניתוח.

שיקוםעריכה

ראו שיקום שמיעה.

קישורים חיצונייםעריכה

  • שערי צדק, CT ילדים [1]

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית